Infreas förvärvsstrategi under luppen i bloggen 10årsplanen

VD och Koncernchef Tony Andersson i intervju med fokus på Infreas förvärvsstrategi. Här kommer ett kort utsnitt ur del ett (av två planerade inlägg) på bloggen 10årsplanen, som höll intervjun.

Hur gör egentligen ett börsnoterat företag för att hitta nya förvärv?

Så löd den första frågan, och Tony Andersson svarar så här:

”Det kan gå till på flera sätt – vi hittar lämpliga kandidater genom att aktivt jobba med egen efterforskning, eget nätverk alternativt företagsmäklare, eller genom att en entreprenör eller dess representant kontaktar oss direkt.

När det gäller att köpa via företagsmäklare till exempel så fungerar det på samma sätt som när du köper en bostad – mäklaren presenterar sina objekt och vi kan även berätta vad vi är ute efter. Samtidigt tycker vi att det här inte alltid är det bästa sättet att göra uppköp på, eftersom det i regel blir en budgivning mot andra intresserade bolag. Värdet kan då trissas upp onödigt högt för att affären ska vara attraktiv för oss. Just nu uppfattar vi att det är ganska många bolag ute till försäljning, så det kan ju vara en fördel i det hänseendet.

En bättre väg för oss är istället det egna nätverket. Till exempel kan något av våra dotterbolag tipsa oss om ett potentiellt bolagsförvärv. Ägarna kanske inte ens har tänkt tanken att de ska sälja sitt företag, men vårt dotterbolag känner till att bolaget har ett generationsskifte på gång. Eller så har de annan information som gör att vi tror att köpet kan bli attraktivt för oss. Med den ingången via våra dotterbolag blir också vår uppvaktning och eventuella bud både mer trovärdigt och mer attraktivt för motparten.

Vi jobbar även med eget uppsökande av potentiella förvärv inom vår nisch. Vi tänker ”Vart bör vi vara? Till exempel i Värmland eller Skåne eller någon annan plats som vi inte är idag?” Då söker vi på den geografin och använder oss av rätt SNI-kod för våra typer av bolag i de relevanta databaser och system som finns över företag. Vi försöker identifiera vilka av de bolag vi får fram som matchar vårt fokus och så trattar vi ned därifrån. Hur kan ägarprofilen ut i ett för er attraktivt bolag? En attraktiv ägarprofil kan vara till exempel ett familjeägt bolag som står inför ett generationsskifte, alternativt ett bolag som leds av en grundare som nått sitt glastak. Vi söker efter de ägarna är måna om att bolaget ska fortsätta utvecklas och finnas kvar på sikt. De får en kontrollerad exit från sitt livsverk helt enkelt.

Summerat kan jag helt klart säga att vi lägger ned mycket tid på att identifiera och uppvakta nya förvärv. Det är ofta långa cykler, men det är väl värt den tiden vi lägger ned.”

Är du nyfiken på att veta mer och läsa hela bloggen med alla frågor och svar hittar du den genom att klicka på knappen här nedanför.

Läs hela intervjun här!

Nästa vecka kommer del två i den här intervjun så håll utkik efter den.

Tidigare medverkan i 10årsplanen

Tony Andersson berättar om Infreas framtida tillväxt i intervju – del 2 av 10årsplanen

Hur positionerar sig Infrea inför en potentiell lågkonjuktur? Del 2 av intervjun i 10årsplanen.

Del två – 10årsplanen tar reda på Infreas framtidsutsikter

Konsekvent arbete enligt vår affärsidé – VD berättar för bloggen 10årsplanen