Infrea bygger nätet av infrastruktur
Endast tre procent av landets yta är bebyggd och landet har närmare 2 000 tätorter där 87 procent av den svenska befolkningen, eller över 8,5 miljoner personer, bor. Det handlar om samhällen med minst
200 invånare upp till storstäder som Stockholm, Göteborg och Malmö, där all infrastruktur självklart måste fungera.
Här bygger Infreas bolag det nät av infrastruktur som finns utanför husen där människor bor, arbetar eller bedriver verksamhet. Ta en flygplats till exempel. Vid nybyggnationen av flygplatsen, landningsbanor och parkeringar utförs grävarbeten med stora mängder schaktmassor och spillvatten som resultat – vilka behöver forslas bort och tas om hand på ett säkert vis. Anläggningar av rör för avlopp och vatten, asfalt på parkeringar och landningsbanor men även marksten på trottoarer och vid rabatter. Allt detta ingår i de tjänster Infrea levererar, liksom det underhåll eller utbyte av anläggningar som kommer senare i livscykeln.
Ett typiskt infrastrukturprojekt för Infrea
Ett ganska typiskt projekt för Infrea är infrastruktur i samband med byggandet av ett bostadsområde. Principen är egentligen likartad oavsett projekt – uppföra anläggningar som när de är klara finns där och sköter jobbet även om de inte syns. Det de boende däremot ser och använder är lekparken på gården, infarten till området, parkeringen där de ställer sina bilar eller kantstenen vid entrén. Vattnet i kranen ska komma fram och vägarna ska vara fria från hål. Så länge all denna infrastruktur fungerar tänker de inte på den – vilket de troligen gör om den blir sliten eller är dåligt utförd.
När sådana nya områden bebyggs vill de som flyttar in inte behöva fundera på om och hur schaktmassor eller avfallsvatten transporterats bort. Den infrastruktur Infrea bygger ska finnas på plats och få samhällen att fungera. Utan att de som använder den behöver fundera på det.
I projekten tar Infrea med sig en modern maskinpark som uppfyller dagens miljökrav och egna anläggningar för produktion av till exempel asfalt och omhändertagande av avfall. Det medför att transparensen i bolagens värdekedja är stor och att hög kvalitet kan hållas genom hela produktionen. Målet är ett högt och ömsesidigt förtroende i alla kundrelationer.